مقایسه مصرف باتری در ۳G و ۴G


امروزه با استفاده هر چه بیشتر کاربران از گوشی هوشمند و اینترنت همراه، ما با فناوری های نظیر ۳G و ۴G سر و کار داریم. اما این سوال مطرح می شود که، مصرف باتری گوشی هوشمند در حالت ۳G بیشتر است یا در حالت ۴G؟

در این مقاله تمامی سوالات شما را مورد بحث قرار می دهیم.

مصرف باتری در ۳G بیشتر است یا در ۴G؟

بیایید از نظر علمی هر یک از مواردی را که در مصرف باتری در حالت های شبکه ۳G و ۴G نقش بسزایی را دارند مورد بحث قرار دهیم.

فرکانس

 شبکه های موبایل GSM از فرکانس ۹۰۰/۱۸۰۰Mhz استفاده می کنند.شبکه ۳G از باند ۲.۱GHz و شبکه LTE) 4G) از فرکانس ۲.۶GHz و یا باند ۱۸۰۰MHz استفاده می کند. از این رو شبکه ۳G مصرف باتری کمتری دارد!

پوشش شبکه

مقایسه مصرف باتری 3G و 4G 2

 هموراه به یاد داشته باشید که اگر شما در پوشش شبکه قوی ۳G باشید ولی پوشش شبکه ۴G ضعیفی داشته باشید مصرف باتری شما در حالت ۳G کمتر خواهد شد.

برعکس این قضیه اگر از پوشش بالای شبکه ۴G برخوردار باشید ولی پوشش شبکه ۳G شما کمتر باشد در اینجا مصرف باتری شما در حالت ۴G کمتر خواهد بود. پس با انتخاب شبکه ای قوی و با پوشش بیشتر در راستای مصرف باتری خود گام بردارید.

سرعت

مقایسه مصرف باتری 3G و 4G 3

سرعت انتقال دیتا در شبکه ۳G کمتر از شبکه ۴G و در نتیجه مصرف باتری کمتری را مصرف خواهد کرد، اما این را در نظر داشته باشید که در شبکه ۴G LTE شما به علت دارا بودن سرعت و قدرت بیشتر انتقال دیتا تجربه ای بهتر را در استفاده از اینترنت تجربه خواهید کرد.

بنابراین گوشی هوشمند شما دانلود و یا آپلود سریع تری داشته و در نتیجه آنتن موبایل شما سریع تر به حالت ذخیره انرژی خواهد رفت. امروزه بسیاری از کاربران حرفه ای به این نتیجه پی برده اند.

آنتن دهی و سیگنال

 حال اگر مکان استفاده شما از اینترنت گوشی در جایی باشد که آنتن گوشی شما مدام در حال تغییر بین شبکه های ۳G و ۴G است شما مصرف باتری بالای خواهید داشت.

شبکه های تلفن همراه (شبکه های سلولی) بدین شکل کار می کنند که همواره ارتباط گوشی شما با آنتن مخابراتی را برقرار نگه می دارد. بدین معنی که شما زمانی که در ماشین خود و یا هنگام قدم زدن از پوشش آنتن دهی یک آنتن مخابراتی خارج شدید و به محدوده آنتن بعدی رفتید، آنتن بعدی مسئول حفظ ارتباط شبکه شما می باشد.

اینجاست که تلفن هوشمند شما همواره در حال تحلیل و پردازش انتخاب این شبکه هاست. حال تصور کنید شما شبکه ۴G را انتخاب کرده اید و وارد منطقه ای شدید که فقط از شبکه ۳G پشتیبانی می کند و آنتن گوشی شما می بایست روی آنتن ۳G سویچ کند و این چرخه تغییر و تحول شاید چندین بار ادامه دار شود.

این تغییر در حالت های شبکه که به اجبار اتفاق می افتد تاثیر زیادی را در مصرف باتری موبایل شما خواهد گذاشت. اما مادامی که شما از یک شبکه مثلا ۳G یا ۴G و فقط از یک آنتن مخابراتی برای استفاده از اینترنت همراه استفاده کنید این اتفاق رخ نخواهد داد.

جمع بندی

اگر بخواهیم از موارد بررسی شده در این مقاله جمع بندی کلی داشته باشیم بدین صورت خواهد بود

  • با توجه به فرکانس شبکه مصرف باتری در حالت ۳g کمتر از ۴g است
  • مصرف باتری در منطقه ای که پوشش شبکه بهتری داشته باشد کمتر است .
  • کیفیت و سرعت انتقال دیتا در ۴g بهتر است با اینکه مصرف باتری بیشتر است . بنابراین در بلند مدت باتری کمتری در ۴g برای استفاده از اینترنت و دیتا مصرف خواهد شد .
  • آنتن دهی و سیگنال خوب در هر حالتی که باشد مصرف باتری در آن حالت کمتر است آنتن خوب در شبکه ۳g منجر به مصرف باتری کمتر و همچنین آنتن خوب در ۴g منجر به مصرف باتری کمتر خواهد شد . در صورتی که آنتن مدام در حال جابجایی در حالت ۳g و ۴g باشد مصرف باتری افزایش می یابد .

در پایان پیشنهاد ما این است که در صورتی که برای مثال در سفر هستید آنتن خود را روی حالت ۲g که کمترین مصرف باتری را دارد قرار دهید و در مواقعی که نیاز به اینترنت دارید از حالت ۳g یا ۴g ای که بهترین و بیشترین آنتن و پوشش شبکه را دارند استفاده نمایید .

ممکن است هنوز در انتخاب شبکه موبایل خود از حالت شبکه ۳G و ۴G دچار تردید باشید ولی با در نظر گرفتن شرایطی مانند محیط استفاده از شبکه تلفن همراه، ترافیک شبکه، نیاز به سرعت بالا و یا حفظ کردن باتری بیشتر و… شما می توانید نسبت به انتخاب هر یک از شبکه های ۳G و یا ۴G اقدام کنید.

امیدواریم با این مقاله اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. لطفا در قسمت نظرات با ما در FaraTips همراه شوید.

بیشتر بخوانید:

سه روش اشتراک گذاری اینترنت موبایل روی لپ تاپ

فیسبوک توییتر واتس اپ
 

2 دیدگاه در “مقایسه مصرف باتری در ۳G و ۴G

عالی بود

اگه همش بذاریم روی ۲G چی؟ مصرف کمتر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.